En internet es troben coses molt interessants. En aquest bloc La genètica i les lleis de l’herència tenim una unitat de genàtica per a 4 ESO espectacular.
Pel que respecta als objectius, en acabar la unitat haurieu de ser capaços de:
- Raonar les bases experimentals de les lleis de Mendel
- Definir correctament, i amb capacitat per a formular els teus propis exemples, els conceptes següents: raça pura, híbrid, gen, al·lel, homozigot, heterozigot, dominància, recessivitat, codominància, herència intermèdia, genotip, fenotip i arbre genealògic
- Trobar la resposta a problemes senzills que impliquin el coneixement i comprensió de les lleis de Mendel i de l’herència lligada al sexe
- Raonar el significat de cadascuna de les lleis de Mendel
- Raonar les limitacions de les lleis de Mendel
- Dissenyar arbres genealògics elementals d’alguns caràcters de la pròpia família i preveure la possible transmissió a la descendència
- Explicar l’herència dels grups sanguinis ABO
- Compendre les conseqüències de la consanguinitat sobre l’herència
- Explicar la importància biològica de la meiosi
- Conèixer i relacionar els conceptes de meiosi, mitosi, nucli, gàmetes, cromosomes, locus, lligament, entrecreuament, teoria cromosòmica, recombinació genètica
- Definir correctament i posar exemples d’interacció gènica i pleiotropia
- Coneixer les aplicacions de la genètica a diferents camps
- Tenir capacitat crítica per a valorar l’interès de les aplicacions de la genètica en agricultura, ramaderia i medicina
- Aplicar els coneixements adquirits per predir resultats experimentals
- Explicar de forma senzilla i clara l’expressió dels gens
- Explicar de forma clara i senzilla la mutació de l’ADN
- Discutir la influència de l’ambient en l’herència
- Coneixer les tècniques més senzilles de l’ADN recombinant que es fan servir en enginyeria genètica i les seves aplicacions
Us adjunte un seguit d’enllaços amb més recursos:
- Quèquicom L’herència: de pares a fills
- Presentació de diapositives per refrescar alguns conceptes clau de 4t i altra per fer una perpectiva de la unitat.
- Podeu repassar continguts de 4t en aquesta web del Projecte Biosfera.
- El portal Genètica a l’abast de tothom.
- Un Quadern Virtual sobre genètica
- Bloc de l’Herència de la fibrosi quística del projecte Biologia en context
- Altra presentació sobre herència genètica.
- Una línia del temps, des del 1759 fins al 2002, relacionant events relatius a l’estudi de l’herència. També en format flash
- Portal de la UAB Una invitació a la bioinformàtica, inclou blocs per viatjar pel genoma humà o reflexionar que ens fa humans i visualitzar la variabilitat de mirades humanes o la coloració del pel dels mamuts. També hi ha un curs de genètica amb més diapositives.
- Complet i clàssic portal Mendelweb, amb adaptacions de molts dels articles i papers originals del precursor de la genètica. Teniu també les ressenyes de dos interessants lectures estivals
- Una anàlisi dels experiments de Mendel des de la Complutense.
- Apunts de genètica de Toni Cassany i, des de la Revista de Ciències, apunts en PDF amb conceptes clau, sobre les Lleis de Mendel
- Edició digital dels llibres Introduction to genetics i Introduction to genetic analysis. Amb reculls d’animacions i exercicis.
- Bloc de genètica mendeliana al Biology project
- Bloc de genètica clàssica al DNA from the beginning
- Web Mosques de Toni Mulet, un taller de genètica virtual per treballar els creuaments amb Drosophila
- Genetics WebLab Directory, un seguit de simuladors per treballar l’herència i el material hereditari. Entre d’altres el Mendel’s Peas.
- Des d’aquest enllaç podeu descarregar el Joc dels Gens, en que treballarem la setmana vinent. Si teniu problemes per instal·lar-lo, feu una ullada al manual.
- Recull de problemes de genètica de la UIB i la UAB, per practicar amb llapis i paper
Pel que fa a la vostra tasca, com a les activitats anteriors, heu de completar les següents activitats en un document de text. En acabar feu-me’l arribar al correu.
- Captureu les imatges dels tres patrons d’herència d’aquest exercici, identifiqueu-los i raoneu les diferències entre cadascun d’ells.
- Fes el mateix relacionat els diferents fenotips amb el genotip corresponent. Raona les diferències entre els dos conceptes.
- Escolteu el video i relacioneu els conceptes. Tot seguit completeu i transcriviu el text.
- Completeu l’activitat i recordareu els passos per resoldre problemes de genètica. (Atenció sols funciona en Explorer :cry: )
- Entreu a la web del Projecte Biosfera i completeu els mots encreuats i les activitats 3 i 4 (en Explorer :cry: ) sobre Mendel.
- Repliqueu l’experiment de Mendel sobre el dihibridisme, agrupeu els fenotips i els genotips corresponents i relacioneu-los amb la tercera Llei de Mendel. Si no ho teniu clar, refresqueu informació.
- Completeu ara els problemes de monohibridisme del Biology project i preneu nota de les respostes.
- Torneu al Biosfera i completeu ara l’activitat 5 (en Explorer :cry: ), sobre Teoria cromosòmica de l’herència i els problemes de genètica.
- Finalment per sintetitzar, completeu els següents problemes de genètica del Biologia en context
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada