Pàgines

27 de novembre 2015

Deixeu que dormin fins més tard

Deixeu que dormin fins més tard


La cara de son els delatava. No havien dormit prou i allà estaven, a les vuit del matí a l'institut. El curs va començar ahir per a més d'1,5 milions d'alumnes a Catalunya, 455.000 dels quals tenen entre dotze i divuit anys. Aquests són els més matiners. Les classes d'ESO, batxillerat i FP de grau mitjà comencen cap a les 8 hores -infantil i primària cap a les 9 hores-. S'aixequen abans i molts descansen poc a la nit.
Passa en la majoria de països. Per això, metges i científics de les universitats d'Oxford, Harvard i Nevada han fet una crida internacional perquè els instituts comencin la jornada a les deu del matí. A l'article Sincronitzar l'educació a la biologia adolescent, publicat aquest mes a la revista científica Learning, Media and Technology , demanen que les classes s'adaptin a les necessitats dels alumnes, i no a les dels adults, ja siguin els pares o els professors. "Gairebé tothom creu que els adolescents han d'anar a dormir aviat per aixecar-se d'hora", assenyala Paul Kelley, científic de l'Institut de Neurociència de la Universitat d'Oxford i primer signant de l'estudi. "Però els adults són els que haurien d'adaptar-se als canvis en el cicle del son que afecten els nois d'aquesta edat, afegeix. L'estudi repassa les últimes investigacions en patrons de son i les conseqüències que tenen en el rendiment acadèmic. Amb l'arribada de la pubertat, el rellotge biològic canvia, es torna més lent.
Per un motiu fisiològic, no d'hàbits, als adolescents els agafa son més tard de forma natural. Però continuen necessitant dormir unes nou hores diàries, perquè el seu cervell està en formació -fins als vint anys-. "Un adolescent que s'aixeca a les 7 del matí equival a un adult que s'aixeca a les 4.30 de la matinada", afirma l'article. Amb els horaris actuals, si un estudiant de quinze o setze anys comença les classes a les 8, ha de despertar-se entre les 6 i les 7 del matí. Per anar ben descansat a l'institut i complir les nou hores de son necessàries, s'hauria de ficar al llit entre les 21 hores i les 22 hores. El problema és que el seu cervell "no els permet anar a dormir aviat", insisteix Kelley. La vigília a aquesta edat arriba a partir de les 23 hores, i la seva hora de despertar-se natural se situa cap a les 8 del matí. Per això, els autors de l'article defensen que els centres de secundària obrin a partir de les deu.
A Catalunya, el Departament d'Ensenyament ha rebut una gran quantitat d'alertes de professors sobre això: cada vegada més alumnes van a classe amb signes d'haver dormit poc. Falta de concentració, somnolència o irritabilitat són alguns dels efectes. També els retards. Les dades sobre absentisme escolar de la conselleria assenyalen que la majoria de campanes es produeixen durant la primera hora de classe, perquè els alumnes s'adormen i arriben tard. Tot i així, el Departament descarta ara per ara modificar els horaris escolars."Tenim un problema de falta de son, això és evident; però de moment l'organització dels instituts no canviarà", afirma la titular d'Ensenyament, Irene Rigau. "Pares i alumnes han d'adaptar els seus hàbits socials, anar a dormir abans i seguir unes pautes que els ajudin a tenir un descans saludable i reparador", continua.
El neurofisiòleg i especialista en medicina del son Javier Albares sí que veu de bon ull que els instituts endarrereixin l'inici de les classes. "Les vuit del matí és molt aviat per a un adolescent, aquest horari no s'adapta al seu ritme biològic", assegura. Ara bé, considera igual de necessari un canvi d'hàbits socials. Les dues mesures -començar la classe a les deu i anar-se'n al llit a una hora adequada- han d'anar juntes, afirma. Albares col·labora amb la plataforma Ara és l'hora, que impulsa una reforma horària a Catalunya per adequar-la als usos europeus, amb jornades laborals més compactades, avançant el dinar i el sopar per guanyar qualitat de vida: canviar la concepció cultural del temps.
Un dels pilars d'aquesta reforma és el son. I els horaris dels instituts no hi ajuden precisament. Comencen molt aviat, acaben a les dues o les tres del migdia, amb la qual cosa els estudiants acaben de dinar cap a les 16 hores. "És molt tard, després no tenen ganes de sopar fins a les deu de la nit o més tard", lamenta Albares. "I a més hi ha el tema de les extraescolars", afegeix aquest metge de la Clínica del Son Estivill. Les activitats esportives solen durar fins a les nou o les deu de la nit per als nois més grans -els toca la pista al final de la jornada, abans van els nens més petits-. "Una activitat física o intel·lectual intensa abans de dormir no ajuda a agafar el son", afirma Albares.
Classes que comencen d'hora, dinar i sopar tard, extraescolars que acaben de nit, i al final de la jornada, a contestar els missatges de Whatsapp i actualitzar el Facebook... Tot això sumat a un cicle del son que canvia i que, de forma natural, empeny a anar al llit més tard. El resultat és un cansament crònic, alerta l'estudi d'Oxford i Harvard. No és cap broma, afirmen: per cada dues hores menys de descans, el risc de fracàs escolar es duplica i la salut se'n ressent.