Pàgines

25 de desembre 2011

REDES 76: Les amenaces contra el clima



Episodi del programa redes emés el desembre de 2010 i molt relacionat amb els temes de l'atmosfera, contaminació del'atmosfera i impactes globals.
El 1995 es va prohibir a Europa la fabricació dels famosos CFC (clor-fluoro-carbonis), uns composts sintètics utilitzats en nombroses indústries que van demostrar ser extremadament nocius per a la protectora capa d'ozó de l'estratosfera.
De la mà de Mario Molina, premi Nobel de Química el 1995 per la seva investigació sobre l'acció dels CFC en la capa d'ozó, Xarxes repassa avui les principals amenaces per al futur del planeta i el paper de la societat en l'evolució del clima .

24 de desembre 2011

Bones festes: notícies científiques al voltant de Nadal

Com que això de les vacances és un gran invent que podem gaudir professors i alumnes, podem aprofitar aquestes dues setmanes per fer algunes coses diferents a les que fem a classe. 

Algú es preguntarà si algun d'aquests temes nadalencs té alguna relació amb la ciència. Bé, aquestes dos notícies que us transcric a continuació us mostraran com l'astronomia i la física poden explicar-nos la realitat (o la no realitat) d'alguns dels temes favorits d'aquestes festes.

1- Hi ha estel de Nadal aquest 2011?

Per una afortunada casualitat aquest dimecres van poder obtenir des de l’estació espacial internacional una imatge ben curiosa. És el cometa Lovejoy, que va sobreviure al seu pas al costat del Sol i que ara l’angle en que es va prendre la imatge fa que sembli brillar sobre la Terra com si fos l’estel de Nadal. (Podeu veure el vídeo aquí)

lovejoy.jpg



2- Pot el pare Noel repartir tots els seus regals aquesta nit?

La ciència diu que no (mireu el vídeo subtitulat en castellà), però de bon segur que demà tindreu tots els vostres regals !



Font de la notícia 

21 de desembre 2011

Impactants materials sobre l'atmosfera de la NASA

Fantàstica presentació PowerPoint sobre l'atmosfera terrestre (English). El més interessant és veure COM s'estudia l'atmosfera, a partir d'exemples concrets i amb la utilització de models digitals i satèl·lits artificials. Hi ha un breu resum a la composició, estructura i funció d'aquest sistema terrertre. solament les imatges, ja paguen la pena, però per a què estudiem anglés, si després no sabem aprofitar-lo? 
Fent clic en la imatge, visualitzaràs aquest pòster.




També podeu visualitzar un vídeo de 18 minuts en la direcció que ve a continuació

http://eospso.gsfc.nasa.gov/ftp_movie/TDE.swf


Finalment les imatges d'un lllibre llibre visual que mostra imatges preses pels satèl·lits artificials de la NASA i publicat per Cambridge University Press. En aquesta pàgina tenim l'oportunitat de veure totes les imatges d'aquest llibre classificades per temes.Algunes són molt interessants

Our Changing Planet: The View from Space

our changing planet book cover picture

Joc interactiu sobre el canvi climàtic


  En el bloc "Repàs de Biologia" he conegut l'existència d'un joc de simulació que tracta un dels temes més importants del temari de l'assignatura CTMA. El videojoc del canvi climàtic "Alerta CO2" permet descobrir com reduir les emissions individuals de gasos. A una ciutat, Metròpolis, on els nivells de CO2 no paren de créixer arriben diversos desastres naturals. Segur que algun de vosaltres és un crack dels videojocs. Prodreu amb aquest?
Us anime a jugar. Potser siga un element que augmente la vostra motivació per anar incorporant els necessaris coneixements que per poder dominar aquesta assignatura. Per demostrar que ho heu fet solament caldrà escriure en el vostre bloc els fonaments d'aquest joc interacctiu i com ha estat la vostra experiència "real". 

La contaminació urbana


Web amb valuosa informació sobre el tema, destinada a estudiants de secundària i , en especial, a aquells que han de fer un treball d'investigació sobre aquest tema. Tot i que es centra sobretot a Catalunya, també trobareu en internet notícies semblants sobre el que passa a València

20 de desembre 2011

Activitats recuperació 1ª avaluació 4 ESO

Com hem explicat en classe, hi ha la possibilitat de recuperar la primera avaluació d'aquest curs i que comprén els temes de Geologia.

  1. Primer de tot, els alumnes que tenen suspesa la llibreta, l'hauran de tornar a fer seguint les instruccions donades en classe. Sense aquest requisit no es podrà passar a la fase següent.
  2. Realització durant el període de vacances de dos proves competencials que us podeu descarregar des dels enllaços que teniu a continuació. Recordeu que cal respondre amb calma i explicant-se de la millor manera possible i que haureu de presentar aquestes activitats el primer dia de classe, el 8 de gener de 2012
Fins ací és possible superar l'assignatura. En funció de la nota de l'avaluació o el grau de realització de les proves anteriors, alguns alumnes hauran de fer un examen escrit a partir de les activitats realitzades el dia 16 de gener. Ja us diré qui són els alumnes que han de presentar-se a aquesta prova

Llibre de lectura per a 4 ESO: Hello Dolly

 
Enguany el departament de Biologia-Geologia un proposa la lectura d'un llibre relacionat amb el tema de genètica i de l'enginyeria genètica, temes que estudiem aquesta segona avaluació. L'activitat és voluntària, però pot suposar fins a un punt més en la nota de la segona avaluació. Ací teniu les  activitats que caldrà fer amb calma i amb la major profunditat possible, després d'haver llegit el llibre. Les activitats s'hauran de presentar per escrit abans del dia 20 de febrer. A principi del mes de Març dedicarem un dia a parlar del que heu aprés amb la seua lectura o bé farem un control de lectura..
Ací teniu una animació sobre com es va clonar l'ovella Dolly. Una informació molt valuosa per a qui estiga treballant el llibre de lectura.

19 de desembre 2011

Concurs d'astronomia per als alumnes de primer d'ESO


AULA DEL CEL-OBSERVATORI ASTRONÒMIC   UNIVERSITAT DE VALÈNCIA


 


CONVOCATÒRIA DE CONCURS


         1- Modalitat vídeo: Dirigida als alumnes d’ESO i Batxillerat i es tracta de la realització d’un  vídeo de tema astronòmic o astronàutic. El vídeo pot ser tan de contingut tècnic com teatralitzat amb personatges o cossos celestes interpretant diàlegs o situacions sempre de caràcter astronòmic o astronàutic. El vídeo tindrà una duració de entre 5 i 10 minuts. En aquest concurs s’admetran grups de fins a cinc alumnes participants.
Pot estar gravat en qualsevol format: mòbil, webcam, càmera vídeo, càmera fotos..El vídeo ha d’ arribar per correu ordinari en un cd amb les dades dels autors. Els vídeos es penjaran dins d’un canal Vimeo de l 'Observatori, amb llicència Creative Commons (tothom podrà fer ús d' ells sense motiu econòmic), es posarà un enllaç a Vimeo des de la web de l’observatori. El gabinet podrà fer ús d'ells com material divulgatiu.

         2. Modalitat construcció: Dirigida als alumnes del segon i tercer cicle de Primària i primer cicle d’ESO amb dos subapartats:

      2.1.Construcció de maquetes dels planetes i altres cossos del Sistema     Solar, models Sol-Terra  o Terra-Lluna a escala, així  com instruments astronòmics que al llarg de la història s’han utilitzat.

       2.2.Construcció de coets d’aigua, coets d’aire a pressió,...Els treballs d’aquesta segona modalitat podran ser realitzats per grups de fins a tres persones.
 
Teniu tota la segona avaluació per presentar els vostres projectes. Naturalment,
comptaran a l'hora de la nota final de l'avaluació i , si guanyeu un dels premis, 
en la nota final del curs. 

El premi per als alumnes seleccionats amb els professors corresponents serà 
una excursió a l’Observatori d’Aras de los Olmos i observació nocturna amb 
els telescopis de la Universitat de València. A més els guanyadors de la 
modalitat de coets seran invitats a presentar-los en públic durant  la Jornada 
de Portes obertes del Parc Científic de la Universitat de València a finals del 
mes de maig. 
Com construir rellotges de Sol 
 
 Ací teniu informació sobre  altres edicions del concurs en què participaren

 
 

18 de desembre 2011

Web molt útil per estudiar les tècniques de teledetecció que formen part del tema 3 del llibre de text. Materials premiats en 2005 pel CNICE

Contaminació atmosfèrica natural

Us passe una entrada del bloc TEMPS PEL TEMPS de Diego Lázaro on explica de manera breu i senzilla les principals idees sobre aquest tema:

La contaminació de l’aire és un dels problemes ambientals més importants. Les causes que originen aquesta contaminació són diverses, però el major índex és provocat per les activitats industrials, comercials, domèstiques i agropecuàries realitzades per l’ésser humà.

S’entén a la contaminació atmosfèrica com la contaminació de l’atmosfera per residus o productes secundaris gasosos, sòlids o líquids, que poden posar en perill la salut de l’home i la salut i benestar de les plantes i animals, atacar a diversos materials, reduir la visibilitat o produir olors desagradables.

Cal, però, tenir en compte que la contaminació atmosfèrica no només té un origen antropogènic, sinó que també pot ser provocada per causes naturals. 
Algunes fonts naturals són:

  • Erupcions volcàniques. Són fenòmens absolutament naturals, que poden emetre a l’alta atmosfera gran quantitat d’aerosols, arribant a provocar repercussions a nivell climàtic. L’erupció del volcà Pinatubo (Filipines) el 15 de juny de 1991 va ser una de les més violentes de les últimes dècades.

Incendis.jpg 
  • Incendis. Quan es produeixen en la zona tropical continental i en les regions boreals tenen efectes de gran magnitud sobre la salut humana i el clima. Els incendis forestals causats pels llamps desprenen quantitats importants de monòxid de carboni, components orgànics volàtils i partícules. Els incendis poden també tenir origen humà i derivar-se, per exemple, d’activitats relatives a la producció agrícola i del carbó. Les condicions més caloroses i més seques, que s’associen amb el canvi climàtic, fomenten la freqüència dels incendis.
  • Plantes i arbres. La vegetació produeix components orgànics volàtils i pol·len, que causen asma i reaccions al·lèrgiques. L’isoprè és un component orgànic volàtil comú que emet la vegetació; és summament reactiu i pot contribuir considerablement a una forta contaminació de l’aire estival. Algunes plantes produeixen contaminants més reactius que unes altres. Les pràctiques forestals poden modificar les emissions naturals.
  • Altres activitats biològiques. L’activitat microbiana emet diòxid de carboni, metà, òxids de nitrogen i gasos de sofre en l’atmosfera. Les vaques i altres animals remugants desprenen metà a través els seus singulars aparells digestius. Un augment en la quantitat de remugants necessaris per a satisfer a una població mundial creixent ha contribuït a intensificar les conseqüències dels gasos d’efecte hivernacle.
  • Llamps. Les descàrregues elèctriques que es produeixen en les tempestes generen elevats nivells d’òxids de nitrogen i provoquen incendis forestals. En conseqüència, els llamps contribueixen directament a la formació de l’ozó atmosfèric. El canvi climàtic pot influir en l’aparició de tempestes de gran intensitat en tot el món.
Sand storm.jpg 
  • Tempestes de sorra i de pols. Originen una gran quantitat de partícules que, sovint, viatgen fins a llocs distants d’on s’originen. Poden tenir repercussions sobre el temps, el clima, la salut respiratòria, les epidèmies i, possiblement, la formació d’huracans. Poden veure’s afectades per les activitats humanes com la modificació de la superfície de la terra i les pràctiques agrícoles.

Els diversos contaminants de l’aire són introduïts en els models numèrics a l’hora de realitzar prediccions de la qualitat de l’aire, del temps i del clima.

17 de desembre 2011

2 noves edicions del diari de l'escola al voltant del medi ambient

Diari de l'escola és una eina molt interessant que us ajudarà a preparar treballs relacionats amb diferents assignatures. Es tracta d'una web que proposa tres temes setmanals (dos en català i un en anglés) que han estat notícia significativa en els darrers dies. El millor de tot és que la informació està adequada al vostre nivell (ESO i Batxillerat) i us proposa una sèrie d'enllaços on podreu obtenir un coneixement global del tema. ja us l'he recomant abans.  Aquesta setmana presenta una notícia sobre la gestió dels residus nuclears i una altra sobre espais amenaçats pel canvi climàtic. També us recomane visiteu aquesta altra sobre biodiversitat que treballarem en el proper tema

El canvi climàtic segons el programa "escépticos"


El programa "Escépticos" de la Televisió Basca ens ofereix un programa al voltant del canvi climàtic. Un llenguatge modern i innovador que us atraparà amb facilitat. Aprofiteu que teniu ara prou temps lliure per visionar-lo i apuntar les idees més relevants.

Un bon treball sobre planificació familiar

L'alumna Lina Nespral de 3 ESO A ha tingut la gentilesa de cedir-nos el seu treball sobre  els mètodes anticonceptius.
També ho ha fet Aitana Ferrer. Ens ha enviat el seu treball sobre planificació familiar i una entrevista feta a la seua mare al voltant del seu naixement
Es tracta de dos exemples on podem observar que, de vegades, els alumnes fan treaballs extraordinaris

15 de desembre 2011

Fotografies sobre mescles

Ací teniu les fotografies sobre les mescles que hem fet aquest matí al laboratori i que us ajudaran a respondre l'activitat del full que us he donat aquest matí.
Recordeu que cal dir quin tipus de mescla és  (raonant la resposta a partir del que es pot veure) i proposar el millor mecanisme de separació per a cada cas. Aquesta activitat quedarà integrada en la vostra llibreta.
El proper dimarts separarem al laboratori cada component de la mescla a partir de les vostres propostes. Naturalment que és possible fer-ho en casa. (Recordeu sempre que cal demanar permís i supervisió als vostres pares).

ACTUALITZACIÓ: Adjunte fotos que mostren els mètodes de separació que vam utilitzar la laboratori: 


Llet i colacao separats per decantació

 Per separar la sal de l'arena, afegírem aigua; aquesta va disoldre la sal. separàrem l'arena i l'aigua salada per decantació i finalment podríem separar la sal i l'aiguaper evaporació (cristal·lització)

Separàrem l'oli i l'aigua per decantació. L'instrument utilitzat és un embut de decantació
L'arena i el ferro es poden separar per imantació

Separàrem les graves de l'arena amb un sedàs
Cristal·lització que permet separar l'aigua del sulfat de coure
Cristal·lització que permet separar l'aigua de la sal


Finalment separàrem una mescla d'aigua i terra per filtració:

Presentació Powerpoint sobe l'atmosfera

 
View more presentations from Rosa García
Font de la notícia 
  Els power Points com una eina molt útil a l'hora d'estudiar. A internet hi ha milers de presentacionsque podem baixar i modificar al nostre gust. En definitiva, treballem un poc més, dia a dia, i tenim uns apunts molt més clars i estructurats quer podem compartir amb els companyes. Aquesta presentació pot servir-vos de punt de partida per a la confecció dels vostres propis apunts del tema de l'atmosfera
 

08 de desembre 2011

Mescles i substàncies pures

Ací teniu un PowerPoint que us ajudarà a entendre millor els principalsconceptes del tema 5. El podeu descarregar al vostre ordinador.

El residu com a recurs, objectiu europeu

Els pantalons texans fora d'ús poden servir per fer aïllaments per als edificis. És un exemple de la política europea per promoure el reciclatge com a font de llocs de treball i de creixement.

Per què els joves no volen ser científics?

Interessant reflexió al voltant del paper de l'escola en la formació científica de nens i joves. Un parell de minuts que haurien de fer pensar a tots els membres de la comunitat escolar. Quina és la vostra opinió? Com podríem evitar aquest procés negatiu? 
Podeu enviar-me un email amb les vostres idees o fer un comentari al blog. Gràcies

04 de desembre 2011

Meet the elements: aprenem química cantant en anglés




Com que en aquest tema parlarem dels elements químics, vull  presentar-vos aquesta cançó. Proveu de cantar aquesta cançó que de bon segur us agradarà (si li la canteu a Rosa en classe d'anglés, quedarà al·lucinada) En el video teniu els subtítols en anglés i les seues traduccions a castellà i valencià (solament heu d'anar canviant l'idioma que us interesse.)

La cançó que ve a continuació és prou més difícil, però us mostra tots els elements de la taula periòdica.Ja sabeu que cartar les cançons o gravar-les en casa tous karaokeés un bon ercercici per fer pujar la nota de l'avaluació.



Cercador de presentacions PowerPoint

Slidefinder és un cercador que intenta facilitar-nos la tasca de trobar presentacions PowerPoint a la xarxa. Es poden cercar per: nom, títols, text, notes, paraules clau i llengua. Fa poc han incorporat un nou apartat per universitats. Una eina molt útil que ens facilitarà trobar informació per realitzar els nostres treballs (he dit, ens ajudarà, no que es tracte de "copiar i enganxar"


La visualització prèvia dels resultats en miniatures facilita la tria. Ens podem descarregar al moment la presentació o obrir-la a la mateixa pàgina.

No confondre amb el lloc per compartir presentacions, Slideshare, on per cert hi trobareu una introducció a aquest cercador: http://www.slideshare.net/slidefinder

  

03 de desembre 2011

Per saber més coses del tema 5

Us passe aquesta web del ministeri d'educació espanyol on trobareu algunes coses molt interessants relacionades amb la matèria. Una web molt útil i, alhora, divertida, ja que està plena d'activitats interactives.


 Una vegada heu entrat en l'aplicació podeu consultar els apartats següents: 
  • La matèria, on podreu descobrir com són de petits els àtoms.
  • Interior dels àtoms:Quins són els seus components?
  • Construeix àtoms: una aplicació que et permetrà "construir" àtoms senzills.
  • Construeix molècules: una aplicació que et permetrà "construir" molècules senzilles a partir d'un pocs tipus d'àtoms.
  • Com classificar àtoms: una introducció a la taula periòdica dels elements .
  • Recursos: Taula periòdica.
  • Glossari: on podràs conèixer el significat de moltes paraules científiques relacionades amb el tema.

Espere que gaudiu amb aquest material!

Història dels satèl·lis artificials

a quick history of satellites in space

Informació prou útil relacionada amb el tema tres del llibre

01 de desembre 2011

Com fer un informe de pràctiques de laboratori

Lucía Escriche ha tingut l'amabilitat de cedir el seu treball sobre la pràctica de propietats dels gasos que vam realitzar el passat dia  16 de novembre. Segur que podreu aprendre molt si llegiu el seu treball.
Ací tenim els PowerPoint sobre els quals els alumnes de CTMA de 2BAT faran les seues presentacions orals sobre el tema de biodiversitat.