Pàgines

31 d’octubre 2011

Com preparar els exàmens

Ja que prompte començarem a fer exàmens, sempre és convenient tenir en compte els consells que us passe a continuació i que he tret de l'editorial McGraw-Hill.

RECOMANACIONS GENERALS PER FER LES PROVES PAU
  • Llegeix atentament les instruccions de l'examen abans de començar a resoldre’l.
  • Revisa les opcions que et planteja la prova amb una primera lectura general de totes les preguntes i selecciona l'opció que millor et sàpigues.
  • Llegeix cada pregunta atentament i acuradament abans de marcar o escriure alguna cosa. Si et trobes confús o confós, torna a llegir-la per si de cas te n'has saltat algun detall important.
  • Llegeix les preguntes parant molta atenció al que se't diu. Atura’t en les paraules claus que expliquen el que has de fer: comparar, contrastar, classificar, definir, esquematitzar, justificar, relacionar.
  • Deixa espai en blanc entre preguntes i entre els paràgrafs més importants, així podràs tornar-hi i anotar el que has oblidat.
  • La presentació de l'examen ha de ser acceptable i el text ha d'estar escrit amb lletra llegible 
  • Concentra’t en el teu examen i no patisques si hi ha persones que acaben abans.
  • Repassa l'examen per evitar errors per distracció.
L'EXAMEN TIPUS OBJECTIU O TEST
Per contestar a una prova objectiva, es recomana:
  • Llegir ordenadament i sense pressa totes les preguntes de l'examen i contestar només a aquelles en què no en dubtes de la resposta.
  • Assenyalar les preguntes sobre les quals es tinga un dubte raonable, per tornar-hi posteriorment.
  • Després de la primera lectura, torna a llegir per respondre a aquelles preguntes més assequibles que t’has deixat i, finalment, dedica el temps sobrant a les qüestions que se't resistisquen.
  • Distribueix el temps que queda d'examen entre les qüestions per raonar cadascuna d'elles.
  • Revisa l'examen abans de lliurar-lo per canviar alguna resposta que consideres que t'has equivocat i anul·la-la si estàs convençut de l'error comès.
  • Si es penalitzen els errors, no contestes a les preguntes si no estàs segur que en saps la resposta.

Curiositats sobre el canvi d'hora i els fusos horaris


Aquesta nit avançarem una hora els nostres rellotges.  Quan siguen les dues de la matinada, haurem d'avançar una hora el rellotge seguint el canvi d'horari d'estiu. El gest respon a la mesura que porten a terme una vuitantena de països a tot el món per a reduir el consum global d'energia. En teoria, l'avançament i l'endarreriment del rellotge a la tardor i a la primavera ha de fer coincidir el començament de la jornada laboral amb les hores de llum. Segons algunes dades, la despesa associada a la llum artificial amb els canvis d'hora pot arribar al 5%
Ací teniu uns articles que expliquen alguns fets molt curiosos: 

30 d’octubre 2011

Si et fa mal la llet, ets "normal"

El professor Juli Peretó ens explica al seu blog "El buit del temps"  la intolerància a la lactosa, un problema que afecta una part important de la població humana. Aprofitarem el tema per repassar conceptes que esteu estudiant en biologia com enzims, mutacions i evolució

Som 7.000 milions

Ho comentàrem divendresen classe. Estem molt a prop de ser 7000 milions d'humans vivint al nostre planeta: molts o no tants? L'explosió demogràfica és un dels grans problemes de la humanitat?
En aquesta entrada del blog del professor universitari Juli Peretó, tindreu algunes respostes i molta informació al respecte, tot incloent una pàgima molt interessant auspiciada per l'ONU

29 d’octubre 2011

Per què canviem aquesta nit l'hora?

Article molt entenedor aparegut en Amazings. Ho podreu entendre sense dificultats

Visió, vitamines i pastanagues.

La història de tots els anys en Biologia de segon de Batxillerat: carotens, vitamina A, la seua influència en la visió, etc. explicat magistralment per Daniel Closa en el seu blog CENTPEUS

24 d’octubre 2011

Els mòbils no provoquen càncer, diu la major investigació que s’ha efectuat al respecte

Un breu article que combina els concepte de risc  i de contaminació electromagnètic. Un tema molt controvertit que de segur no us deixarà indiferents, si considerem que sempre estem en contacte amb el nostre mòbil.


La salinitat dels oceans, un bon exemple de teledetecció

Posem més exemples per poder entendre el poder de les tecnologies de teledetecció en el coneixement del nostre planeta. Ací teniu aquesta entrada del blog Temps pel temps. Molt il·lustratiu!


Aprofitem l'entrada per mostrar un altre exemple recent aparegut al diari El País i que relaciona la teledetecció amb l'activitat volcànica de l'illa de El Hierro.



23 d’octubre 2011

Sietema de navegació Galileo, una alternativa europea al GPS

Notícia d'actualitat, la de la posada en òrbita dels dos primers satèl·lits del sistema que coincideix amb el començament del tema 3 que precisament tracta aquests temes. Per això us passe l'enllaç a una gràfic animat aparegut al diari El Mundo, una entrada del sempre interessant blog centpeus i una animació patrocinada per Eroski-Consumer. Una informació multimèdia més completa  la dóna la mateixa Agència europea de l'espai (ESA) en anglés.
Amb això espere que siga més fàcil entendre els continguts del tema.

18 d’octubre 2011

La volta el món en tres clics

En la web Rutabaobab he vist aquest aquest mapa del món, més aviat una gran base de dades mundial, que permet conèixer els detalls més rellevants de cada país del món amb una gran senzilles i rapidesa. Una base de dades que us pot ser útil en l'assignatura de CTMA, ja que sovint desconeixem la major part d'aquestes dades. molt útil per als temes de desenvolupament sostenible.

La web  suministra informacions sobre tots los països del món, agrupades en 8 temes principals: Síntesi, Població, Indicadors Socials, Economia, Xarxes, Medi Ambient i Objectius del Mil·leni Primer de tot haureu de triar l'idioma. hi ha la possibilitat de triar espanyol
Hi ha  dos barres de navegació principals: barra d'eines i  selecció del país i barra de selecció del tema. En iniciar la navegació, se selecciona el tema ‘Síntesi’ automáticament. Per a que s'inicie la cerca, es necessari que l'usuari trie un país de la llista en la barra d'eines

13 d’octubre 2011

YouTube, una eina per aprendre ciència

La tectònica de plaques no és fàcil d'entendre. Youtube ens permet cercar animacions que faciliten la comprensió d'aquests processos. La majoria d'aquestes animacions estan en anglés. Per exemple, teniu aquesta animació de la formació de l'Himàlia:


Un altre exemple és aquesta animació del cicle de Wilson comprimit en 30 segons:




Finalment aquest explica els processos que tenen lloc en un límit divergent:

Activitats del tema 1: Tectònica de plaques

Ací teniu l'enllaç per descarregar-vos el document amb les activitats programades per a aquest tema. Recordeu que l'examen serà el dia 7 de Novembre

http://www.scribd.com/doc/68596611/Quadern-geologia-tectonica

Preguntes de selectivitat del primer trimestre

En els documents adjunts us passe una selecció de preguntes de selectivitat que aparegueren en exàmens de cursos anteriors. En farem una selecció i haureu de presentar-la per escrit i respondre oralment en classe. També podrem aprofitar el temps per aclarir dubtes sobre els exercicis que han quedat fora de la selecció. En cada opció del vostre examen, una de les tres preguntes serà una d'aquestes preguntes seleccionades

PREGUNTES SOBRE EL BLOC 1 (Temes 1, 2 i 3)
Cal presentar per escrit les preguntes 1, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 13 i 16. Data termini 25 d'octubre. el podeu presentar en classe o per email. No fa falta esperar al darrer dia.
Els dies 26 i 27 d'Octubre us preguntaré oralment en classe.

PREGUNTES SOBRE EL BLOC 2 (Temes 4, 5 i part del 12)

12 d’octubre 2011

Treball individual de la primera avaluació

Durant aquest primer trimestre  caldrà presentar un treball individual sobre un tema concret relacionat amb els recursos de la biosfera. Aquest treball tindrà un format de presentació "PowerPoint" i serà defensat oralment en un temps màxim de 25 minuts. Les presentacions tindran lloc els dies 2, 7 i 9 de desembre. Prepareu el vostre treball amb suficient antelació ja que tindreu exàmens en aquestes dates. Caldrà presentar un esborrany prou avançat amb els temes que voleu tractar i la bibliografia emprada  el dia 22 de Novembre. Aquest treball tindrà un valor del 15% de la nota de l'avaluació, així que s'espera que el treballeu a fons. En aquest bloc teniu una entrada que us ajudarà a fer una bona presentació.

Els temes són tancats i cadascú de vosaltres haurà d'escollir un d'ells. Qui primer tria i m'ho comunica per email té la preferència:

  • L'agricultura
  • La ramaderia
  • La pesca
  • Recursos forestals
  • "La sisena extinció"
  • Espècies invasores

Preparant el primer bloc de l'assignatura

Teniu tot la informació necessària en aquest document

11 d’octubre 2011

10 d’octubre 2011

Com usar SCRIBD per poder publicar els nostres treballs en internet

Ara que ja s'heu animat a publicar coses amb l'ordinador apareixen noves possibilitats. Heu fet un treball (word, powerPoint...) que ha quedat molt bé, però que no podeu publicar perquè és molt gran i no cap al vostre bloc. Què podem fer? Hi ha una pàgina que et permet fer això, és a dir, penjar un treball teu en internet i enllaçar-lo al teu bloc. La utilitat és diu Scribd i us he posat un tutorial que us ensenyarà a utilitzar-lo. Solament necessiteu tenir accés a internet i registar-vos (podeu utilitzar la identitat del correu gmail) Com veieu, sense l'anglés, poc es pot fer en internet

COM PUJAR ELS NOSTRES TREBALLS A LA WEB


Moltes vegades tenim un treball (o cançons, fotos, etc) massa gran que no podem posar en un email. Una alternativa és pujar-lo a Internet i emmagatzemar-lo en un disc dur virtual. Hi ha molts discs virtuals. Jo utilitze www.esnips.com.
Per poder fer ús d'aquesta eina us passe un tutorial en castellà creat per professors d'un CEP d'Andalucia als qui agraïm el seu esforç i el detall de fer pública aquesta informació tan valuosa

Activitats sobre el tema de la matèria

Us transcric unes activitats sobre la matèria tretes de la web d'Ivan Nadal.

Ací està la informació teòrica que es considera bàsica per l’assoliment del tema
  • Descarregar-lo en PDF. 
En les activitats en format web, us demanaran una informació personal. No cal donar el vostre nom. Per exempre podeu posar com a nom aaaa i bbbb com a cognom. Teniu per a molta estona....

Una web amb molta informació sobre la matèria

Ací teniu una còpia d'aquesta web on podreu practicar i reforçar el que hem vist a classe: 

 La matèria i les seves propietats


OBJECTIUS
  1. Conèixer les propietats de la matèria.
  2. Reconèixer les magnituds fonamentals més habituals: la longitud, la massa, el temps i la temperatura.
  3. Reconèixer algunes magnituds derivades, com la superfície, el volum i la densitat.
  4. Aprendre a fer mesures i a expressar-les correctament.
  5. Comprendre la necessitat de definir un sistema internacional d’unitats.
  6. Conèixer les unitats d’ús més comú.
  7. Aprendre a fer canvis d’unitats.
  8. Aprendre els passos que cal seguir per fer una representació gràfica.

CONTINGUTS

  • Introducció a la unitat
    1. La matèria
    2. La mesura
    3. La longitud
    4. La superfície
    5. El volum
    6. La massa
    7. La densitat
    8. Altres magnituds fonamentals
  •  Ciència a l’abast

  •  Activitats finals
  • Fitxers adjunts (6)

    • La matèria i les seves propietats t12-Pol.pdf - el 29/12/2010 8:49 per Fermín Díez (versió 1)
      635 kb Baixa
    • activitats t12-Maria V.pdf - el 29/12/2010 8:50 per Fermín Díez (versió 1)
      3008 kb Baixa
    • la_materia_i_les_seves_propietats_esquema_ct.pdf - el 29/12/2010 8:42 per Fermín Díez (versió 1)
      148 kb Baixa
    • la_materia_i_les_seves_propietats_resum_ct.pdf - el 29/12/2010 8:42 per Fermín Díez (versió 1)
      122 kb Baixa
    • tc_densitat_ct.pdf - el 29/12/2010 8:43 per Fermín Díez (versió 1)
      81 kb Baixa
    • tc_la_materia_i_les_seves_propietats_ct.pdf - el 29/12/2010 8:43 per Fermín Díez (versió 1)
      134 kb Baixa 

    (Què és la matèria)

    Posa't a prova: Què saps sobre la matèria?

    Una forma divertida i profitosa d'estudiar és la de fer exàmens, especialment si ets TU qui domina la situació i "jugues" contra una màquina, sense arriscar-te a que et suspenguen l'avaluació.
    En la pàgina de XTEC que teniu a continuació tens una sèrie de preguntes tipus test sobre diferents aspectes del tema de la matèria que estudiarem al llarg d'aquesta avaluació.

    De moment pots fer aquest test que et dirà com vas assimilant el que estem veient ara en classe.

    Altra activitat la tens en la zona clic. Hi ha 18 activitats, però no fa falta fer-les totes. En la pàgina has de fer clic on posa "verlo (applet)". Segurament el teu ordinador et demanarà permís per instal·lar un programa. Diu ACCEPTAR i espera fins que aparega a la pantalla.

    Sostenibilitat: Transport ecològic


    Nou episodi de la sèrie tres14 de TV1 relacionat amb els temes d'energies i el de sostenibilitat.

    Ací teniu un breu resum del seu contingut: 
    Fins fa poc l'electricitat es reservava per a trens, metros i tramvies. Però tots els fabricants d'automòbils anuncien als seus propis models de cotxes elèctrics. Mentrestant, en els laboratoris s'assagen altres solucions per aconseguir un transport més ecològic. De quines fonts aconseguirem energia en el futur? Quin és el transport més ecològic? L'enginyer Jordi Llorca ens parla sobre l'hidrogen i el químic Sir John Meurig Thomas sobre els nous catalitzadors. L'enginyer Ricard Bosch ens explica com s'optimitzen els motors perquè el cotxe elèctric s'imposi. I el biòleg Josep Vives ens explica els reptes ecològics a què ens enfrontem. tres14 parla amb tots ells per conèixer els reptes del transport ecològic.

    Higiene i salut

    tres14 - Els beneficis de la brutícia
    9 octubre 2011 

    Aquest episodi del programa tres14 ens parla d'higiene, salut i malalties infecciones. Uns temes molt relacionats amb els continguts del primer tema que estem estudiant.Així que seria convenient visualitzar el video. Et sorprenderà comprovar que aprens coses d'una manera prou ràpida i que podràs utilitzar més endavant en es treballsi exàmens d'aquest curs.



    La brutícia, les deixalles, són un producte tan antic com l'espècie humana. Però el nostre concepte d'higiene és jove. Va néixer al segle XVII quan l'holandès, Anton van Leeuwenhoek va descobrir, amb el seu microscopi, uns petits organismes vius en les restes que havia extret d'entre els seus propis dents. Després de la troballa dels bacteris es van crear les xarxes de clavegueram, els xampús, el paper higiènic, la rentadora ¿un lucratiu negoci basat en que la brutícia ni es vegi ni es faci olor. Històricament, la brutícia ha estat també una qüestió de classe. Els rics solien ser més nets i els pobres, els encarregats d'eradicar la brutícia. Per l'hinduisme la brutícia són els intocables, els dalits. Volem acabar amb la brutícia però no podem viure sense ella. La nostra relació amb la brutícia és complexa i, potser, hem anat massa lluny en la seva persecució. El parlem amb el professor de salut pública Antoni Trilla i el microbiòleg Jordi Vila. Els tècnics Román Llagostera i Josep Garriga saben com gestionar el clavegueram de les ciutats i Guillermo d ¿Alesio com obtenir energia de les deixalles que generem.
    I a més en aquest programa parlem de: 

    • Els mamífers més nets;
    • La vida útil d'una bossa de plàstic;
      Els abocadors són una mina;
    • Mesurar la qualitat de l'aigua salva vides;
      1.000 espècies de bacteris viuen a la nostra pell i pèl; 
    • La invenció del rentaplats

    06 d’octubre 2011

    Recursos educatius patrocinats pels supermercats

    Les empreses d'alimentació EROSKI i CONSUM ens ofereixen un material didàctic molt interessant que podem utilitzar per treballar els continguts de l'assignatura de biologia, especialment, pel que fa a temes de salut i alimentació.

    La cooperativa CONSUM publica la revista consum entre nosotros  amb una freqüència bimensual. La podeu descarregar des de la web en format .pdf. Podeu llegir els exemplars del darrer any.


    L'empresa EROSKI publica la seua revista consumer, amb freqüència mensual, amb molta informació. (En castellà encara hi ha més articles).

    A més podeu cercar diferents articles en funció del tema. Principalment us interessen el temes de:


    Revista Eureka

    04 d’octubre 2011

    Presentació PowerPoint sobre el tema 1

    Hola:
    Ja sabeu que en internet es troba TOT!!! o gairebé tot. 
    Amb un poc de paciència i moltes ganes d'aprendre, segur que en traure'm molt de profit.
     1er Eso  Massa, Volum I Densitat   I una altra presentació sobre la mesura:
     

      01 d’octubre 2011

      Joc sobre transfusions i grups sanguinis

      Demostra el que saps sobre grups sanguinis i qui pot donar sang a qui amb aquest joc interactiu. Cal seguir les instruccions i, amb un poc de paciència i dedicació, segur que t'inviten al "party" que fan quan se salven els tres pacients. Això si, no mates cap dels pacients. Si aconsegueixes entendre el joc, no t'oblides de fer una entrada en el bloc dels alumnes explicant tot el que has aprés.

      Teoria de Sistemes



      Després d'haver treballat aquest concepte en classe, crec que us serà més fàcil compendre aquesta entrada de la wikipedia

      Com millorar la nota de l'assignatura

      A més de les activitats programades cada trimestre, teniu la possibilitat de guanyar punts extra.


      Com? Preneu nota

      1- La primera possibilitat és escriure un comentari a una notícia relacionada amb el tema del llibre que estem treballant en cada moment en la pàgina http://alumnes3eso.blogspot.com/. Així, per exemple, en aquesta primera avaluació, podeu comentar notícies sobre  malalties o la nutrició. A més, sempre podeu passar alguna de les activitats fetes a classe en format electrònic  com les pràctiques o alguna de les activitats que fem en anglés.
      Primer de tot, hauràs de tenir un compte gmail (entra en http://www.gmail.com). Una vegada t'has fet aquest compte m'envies un email amb la teua contra-senya a  biogeovfe@gmail.com i jo et donaré d'alta al bloc. Si tens cap dubte pots consultar  aquest tutorial sobre el tema  escrit per l'alumne de centre, Sergio Bernal.
      Què cal fer? Primerament cal trobar una notícia sobre el tema escollit que siga relevant i alhora interessant. Una vegada llegida la notícia, cal relacionar-la amb el que estem estudiant i, finalment, escrivim un comentari personal explicant què hem entés de la notícia. Així mateix caldrà assenyalar l’adreça exacta de la font originària de la notícia.
      En el cas de que l’alumne no dispose d’internet, es podrà presentar la notícia, escrita en document word i acompanyada d’una fotocòpia de la notícia original.


      2- La segona possibilitat és escriure un comentari (sobre l'assignatura o qualsevol altre tema) en la pàgina d’”ESCOLES EN XARXA



      Què cal fer ací? Escriure un comentari sobre qualsevol tema relacionat amb el món de l’institut i dels seus estudiants i també fer un comentari a una notícia publicada per altra escola. Visiteu la pàgina i sabreu també quins són els temes més demanats.
      Aquesta activitat es presentarà mitjançant correu electrònic a biogeovfe@gmail.com, adjuntant un document word (.doc) amb el vostre comentari acompanyat d’alguna fotografia relacionada. Més endavant us diré com escriure directament al bloc d'escoles en xarxa.

      Cada notícia tindrà un valor de fins a 0,25 punts d’augment sobre la nota final de l’avaluació, a més de servir per augmentar la nota d’actitud. Naturalment es valorarà la importància o relevància de la notícia i el treball realitzat per l’alumnes. Es valorarà la redacció i l’ortografia.

      Total, ací teniu la possibilitat d'augmentar fins a un punt la vostra nota de l'avaluació: solament cal escriure.