Pàgines

30 de maig 2011

Nous mapes sobre la contaminació atmosfèrica a Europa

 La contaminació atmosfèrica té dues fonts principals. D'una banda, hi ha la pol·lució vinculada a plantes industrials individuals, que segueix el "European Pollutant Release and Transfer Register" des del 2009. De l'altra, hi ha la pol·lució de fonts difuses com ara el transport per carretera, transport marítim, l'aviació, la calefacció domèstica, l'agricultura i la petita empresa ). A aquesta finalitat s'adreça el conjunt de 32 mapes que recentment va fer pública la Comissaria Europea de Medi Ambient. Els 32 mapes tenen una resolució de 5 km/5 km, i informen sobre substàncies com els òxids de nitrogen (NOx), els òxids de sofre (SOx), el monòxid de carboni (CO), l'amoni (NH3) i partícules en suspensió (PM10). Pel que fa a NOx i PM10, és evident que els "punts calents" es vinculen al transport per carretera, especialment en les principals àrees urbanes, però també al llarg dels principals eixos viaris. En canvi, l'NH3 es vincula més aviat a l'agricultura intensiva (Vall del Po, Bretanya, Països Baixos).



Les dades presentades es deriven d'una varietat de diferents fonts i processos de recopilació de dades. Les dades d'emissions es basen en conjunts de dades notificades oficialment pels països davant les Nacions Unides Comissió Econòmica per a Europa (CEPE) sobre el transfronterera a llarga distància la contaminació atmosfèrica (CLRTAP) i la Convenció Marc de les Nacions Unides sobre el Canvi Climàtic (CMNUCC).



Els mapes permeten als ciutadans per localitzar les emissions de contaminants de l'aire, el que els permet la captura del seu propi veïnat. Això inclou les emissions d'òxids de nitrogen (NOx), òxids de sofre (SO2), diòxid de carboni (CO2), amoníac (NH3) i partícules (PM10).

25 de maig 2011

Codigene.exe, un programa per a aprendre com funciona l'ADN

El curs passat, ja vàreu treballar aquesta activitat que posa en pràctica el flux d'informació des de l'ADN fins a les proteïnes: El programa Codigene el podeu descarregar des d'ací. Quan aparega la pàgina, utilitzeu l'opció "Free User". Espereu un poc i el podreu descarregar al vostre ordinador.  S'instal·la fàcilmente en qualsevol PC Podeu practicar exercicis de replicació i síntesi de proteïnes. Recordeu que cal anar  a Opcions de la traducció per poder seleccionar que en l'exercici demane 'anticodó i/o l'aminoàcid.

22 de maig 2011

ACTIVITATS A REALITZAR DEL TEMA DE LES MALALTIES GÈNIQUES


Durant aquests dies hem estat treballant el tema de les malalties genètiques, concretament el tema de la fibrosi quística. Caldrà que cada equip presente les activitats de la web que apareixen a continuació. En l'examen haureu de contestar qüestions paregudes a les treballades, així que ja podeu fer-les el millor possible.

1.1 L'origen dels símptomes de la FQ que afecten l'aparell respiratori
1.2 L'origen dels símptomes de la FQ que afecten l'aparell digestiu
1.4. Per què hi ha proteïnes RTFQ que tenen una estructura anòmala?
1.5: La herència de la fibrosi quística

Colors i percepcions

En aquest bloc he llegit que els colors poden influir en la nostra percepció de la realitat. A més de ser curiós, us anime a comprovar la seua veracitat, mitjançant algun tipus de prova científica.

Si vols arribar més lluny, vesteix de vermell. Si vols que la teua caixa pese menys, pinta-la de blanc


L'aspecte de les coses, sobretot els seus colors, té efectes psicològics sorprenents.
Fins al punt que el color de la roba pot arribar a influir en lel rendiment dels esportistes, per exemple. La investigació, recollida per la revista Nature, va ser duta a terme per dos antropòlegs de la Universitat de Durham: Russel Hill i Robert Barton. Després d'escodrinyar les estadístiques dels combats dels Jocs Olímpics d'Atenes de 2004, van descobrir que vestir de color vermell augmenta les probabilitats de guanyar. Entre contrincants igualats, la preponderància dels guanyadors de vermell és prou rellevant com per ser producte de la casualitat. Potser perquè el vermell està associat popularment a la guerra, a l'acció, a la violència de la sang. Com si així els esportistes es poguessin posar un vestit de superheroi. Com la ploma que usava Dumbo per tal d'obtenir la confiança suficient per a volar.

La mida i el pes dels objectes també poden modificar (psicològicament) emprant els colors. Si els portadors d'una mudança protesten per l'excessiu pes de les caixes que han de transportar, sent aquestes de color negre, només cal canviar el negre pel blanc i, automàticament, els portadors sentiran que el pes disminueix. Perquè psicològicament el blanc pesa menys que el negre

O un altre: un comensal que només percebi el món en blanc i negre i es disposés a consumir un plat de spaghetti, sentiria arcades, ja que només veuria cucs negres, una barreja  que al paladar sabria com a tal, mai com spaghetti. Perquè el color també atorga gust a un aliment.

Via | La psicologia del color d'Eva Heller / Un antropòleg a Mart d'Oliver Sacks

11 de maig 2011

Com preparar l'exposició oral del tema del nivell orgànic

En aquesta tercera avaluació, els alumnes prepararan (i exposaran oralment al llarg d'una hora) un dels temes que composen el temari corresponent al nivell orgànic. Amb aquest treball, volem potenciar l'adquisició de competències bàsiques que apareixen als objectius generals del batxillerat. 

La presentació es farà mitjançant un PowerPoint. Per no tenir problemes a l'hora de poder utilitzar l'ordinador del centre ÉS NECESSARI que els alumnes guarden el fitxer en forma .ppt (presentació de PowerPoint 97-2004). De no seguir aquestes normes el seu treball no serà valorat si no es pot projectar al centre).

Els alumnes han de seguir unes normes a l'hora de realitzar el seu treball. Cal fer una portada on apareixerà el nom del treball, el nom de l'autor, el curs al que pertany i la data de presentació. Caldrà fer un índex dels temes a tractar i, finalment, una relació de la bibliografia utilitzada. En aquest document teniu algunes consideracions a tenir en compte. Recordeu que la presentació i l'ortografia seran també puntuables. Naturalment, es tindrà en consideració el grau d'expressió oral ! A continuació teniu alguns aspectes que seran avaluats:


Els PowerPoints hauran de ser lliurats previament al professor (via telemàtica o mitjançant un pendrive abans del dia 31 de Maig. En aquesta mateixa data, tots els alumnes hauran de presentar una sèrie de qüestions (han de ser interessants) sobre els temes que seran explicats pels seus companys. Es recomana fer dos o tres preguntes per cada tema. Aquesta activitat serà puntuable, així que caldrà esforçar-se en proposar preguntes i ser original.

Previament, i abans del dimecres 18, caldrà  presentar l'index (com volem organitzar el nostre treball) i la bibliografia (com a mínim 4 fonts bibliogràfiques) al professor que ho valorarà i corregirà si és necessari.

Aquest treball tindrà un valor d'una tercera part de la tercera avaluació

A continuació teniu l'ordre de presentació dels treballs

04 de maig 2011

Webquest sobre sexualitat

Anem a fer un treball en grups de tres persones sobre sexualitat. Imagineu que sou un grup de 3 amics que heu decidit fer feina de voluntaris durant l'estiu al centre de planificació familiar de la vostra ciutat. 
La vostra tasca consistirà en assessorar, informar i recomanar a cada persona que ho sol·licite tot el que cal saber en el seu cas sobre anticonceptius i malalties de transmissió sexual. 
Els detalls del treball i com s'agruparem ho decidirem en classe.
La feina a realitzar la teniu en aquesta web