21 d’octubre 2008
RECURSOS PER AL TEMA 3 (GLÚCIDS)
06 d’octubre 2008
12 DONES EN LA BIOMEDICINA DEL SEGLE XX
Aquesta nova publicació de la Fundació Dr. Antoni Esteve recopila les aportacions científiques i la biografia de dotze investigadores de primer nivell, però no només recull la recerca per la qual han estat reconegudes en la història de la medicina –set d’elles van obtenir un Premi Nobel- sinó també els obstacles que es van anar trobant al llarg de la seva carrera per tal d’obtenir un reconeixement professional.
Aquest és el cas, per exemple, de Rita Levi-Montalcini, Premi Nobel de Medicina pel descobriment del factor de creixement nerviós, i a qui el fet de ser dona, jueva i investigadora en plena dictadura de Mussolini no la va frenar per a dedicar tota la seva vida a la ciència. Un reconeixement que no va obtenir de la mateixa forma Rosalind Franklin, científica que va tenir un paper decisiu en un dels avenços més transcendentals del segle XX –el descobriment de l’estructura del DNA- però que no va ser recompensada amb el Nobel concedit el 1962 a Watson, Crick i Wilkins.
Doce mujeres en la biomedicina del siglo XX reuneix a aquestes altres deu científiques rellevants:
- Elizabeth Helen Blackburn
- Gerty Theresa Cori
- Gertrude Belle Elion
- Dorothy Hodgkin
- Barbara McClintock
- Elizabeth Fondal Neufeld
- Christiane Nüsslein-Volhard
- Janet Rowley
- Helen Brooke Taussig
- Rosalyn Yalow
Hi ha en totes les biografies una coincidència singular: van tenir tota mena de dificultats en el desenvolupament de les seves carreres pel fet de ser dones. Com diu Elizabeth H. Blackburn: "Hi ha d'haver un canvi cultural que permitisca que la dona compatibilitziela seva carrera amb les necessitats familiars, i que no senta que això la condemna com científica seriosa".
Us invite afullejar el llibre que es pot descarregar gratuitament des d'ací en format pdf. Només cal clicar on diu PDF complet. Mireu quina història us agrada més (Nosaltres estudiarem enguany les aportacions de Rosalind Franklin -la de la foto- al descobriment de l'estructura de l'ADN) i feu una petita ressenya de la vida i les aportacions d'UNA d'aquestes grans científiques en el vostre bloc i exposeu el vostre treball en classe als vostres companys (5 minuts màxim)
PREMIS NOBEL DE MEDICINA 2008
El descobridor del virus del papiloma humà, l'alemany Harald zur Hausen, (foto de l'esquerra) i els dos francesos descobridors del VIH, el virus que causa la SIDA, Françoise Barré-Sinoussi i Luc Montagnier, han estat guardonats amb el premi Nobel de Medicina. Si en voleu saber més d'aquesta notícia llegiu aquest article de VILAWEB
Pense que aquesta noticia pot servir per incitar-vos a treballar en el vostre bloc d'alumnes:
- Qui són aquests investigadors? Per cert, un d'ells una dona.
- Per què aquests descobriments són mereixedors de tan alta distinció?
- Quina és la situació de la SIDA en l'actualitat?
- Per què l'article parla d'una disputa entre dos equips de científics sobre la paternitat del descobriment de la SIDA?
No es tracta de copiar pàgines d'internet (podeu posar els enllaços corresponents, a més de fotos, videos, etc) sinó escriure unes idees clares sobre algun dels aspectes que us he comentat o sobre qualsevol altre que se us puga ocòrrer
Naturalment que hi ha altres temes a tractar: aquest és solament un exemple;han de ser notícies relacionades principalment amb la Biologia, medicina, etc, però també es pot escriure de ciència en general, del món de l'educació, etc. Si escriviu en valencià (i feu una entrada interessant i ben escrita) també la podrem publicar en ESCOLES EN XARXA. Ja sabeu: quan més es treballa i es publica, més nota es pot tenir. Tot depén de vosaltres. Recordeu que les notícies d'actualitat tenen una "caducitat" i que no podem repetir coses que ja han contat els nostres companys.
A veure qui s'estrena............
05 d’octubre 2008
TEMA2: L'AIGUA I SALS MINERALS, JA DISPONIBLE
També és convenient que aneu treballant la lectura: "Per què són tan petits els pigmeus" que trobareu ací. També hi ha una sèrie de qüestions de repàs que podeu anar fent, publicar-les en el bloc d'alumnes (fent comentaris, si n'esteu d'acord o voleu afegir altres coses o simplement preguntant als companys si saben la resposta) També es pot preguntar en classe.